داشتم برای پیاده سازی  مقاله ی یکی از درسام دنبال کد می گشتم.هر چی بیشتر میگشتم کمتر پیدا میکردم.کلمات مختلف فارسی رو امتحان کردم.همش پولی،پولی،پولی،پولی.

کلافه شده بودم.کد پیاده سازی ها ک پولی بود هیچ،مقاله های مرتبط هم پولی بودن.فک کن چهارتا برگه مقاله که شاید چهار تا جمله توش ب دردم بخوره ،دانلودش پولی بود.خب برادر من در اختیار همه میذاشتی هم استفاده کنن ،هم ی خدا خیرش بده ای بگن.

کار بعضیا ک خیلی خنده داره.مثال خود متلبو (اسم ی نرم افزاره)پولی میکنن.یا مقاله یکی دیگه رو.آخه مگه تو برای نوشتنش زحمتی کشیدی.

گفتم بذار برم تو کانال یکی از این پولیا ببینم اگر قیمتش مناسبه بخرم.با خودم حساب کردم کدش سخت نیست و خودمم میتونم بنویسم ولی وقتی نبود.بنظرم باید قیمتش زیر 50 تومن بود.پرسیدم چقدر؟ عاقاهه گفت 200 تومن.گفتم ن ممنونم.گفت چقدر مد نظرته. گفتم پشیمون شدم.گفت ن باهات راه میام .آخه چقدر میتونست راه بیاد .کلی اصرار کرد.ولی بازم گفتم ن.قیمت اون کجا و چیزی ک من فک میکردم کجا.

(ناگفته نمونه ک چند روز بعدش تو ی سایت ی کد دیگه گذاشته بود 30 تومن،اختلاف قیمتو ببینید)

دیدم ن خبری نیس واقعا.

گفتم بذار انگلیسی سرچ کنم.تو همون صفحه اول جست و جو ها،چنتا مقاله و کد ب دردبخور مرتبط پیدا کردم.خیلی خوب بود.اکثرا open source.free

ناگفته نمونه ک باید powerpoint هم برای ارائه درست میکردم.از شانسم دیدم ی نفر دقیقا همون مقاله رو پاور کرده گذاشته.کلی ذوق کردم.اسم کسی ک درستش کرده اولش بود.ایرانی بود.گفتم خداروشکر.ی نفر پیدا شد بی منت و بدون پول کارشو ب بقیه هم بده.

سعی کنیم انقدر خودخواه نباشیم.ما ایرانی هستیم.مسلمونیم مثلا.زکات علم یاد دادنشه.آدم از هر دستی بده از همون دستم میگیره.بارها شده وقتی کسی اینجوری مشکل داشته کاری ک از دستم برمیومده انجام دادم،بعد تر ها وقتی خودم گیر افتاده بودم ،زمانی ک انتظارشو نداشتم،کسی پیدا شده ک بی منت کارمو راه انداخته.اینجور وقتا طرفو خیلی دعا میکنم.میگم چقدر آدمه وقعا.کمی آدم باشیم